Nowe badania donoszą, że dinozaury dalej rządziłby planetą, gdyby nie meteoryt

Dinozaury nadal by żyły, gdyby nie zniszczyła ich asteroida. Tak wynika z nowych badań Uniwersytetu w Bath i Londyńskiego Muzeum Historii Naturalnej.

Dotychczas modne było twierdzenie, że dinozaury były świadkiem tego, jak ich czas panowania na planecie dobiega końca, zanim jeszcze potężne uderzenie zmiotło je z planszy. Jednak nowe badania potwierdzają, że żyłyby dalej.

Teoria, którą niniejsze badanie obala, twierdzi, że różnorodność gatunkowa dinozaurów malała, co jest oznaką, że cała gałąź królestwa zwierząt zanikała, podczas gdy rozwijały się ptaki oraz ssaki.

Odkryliśmy, że dinozaury nadal dominowały, były nadal rozpowszechnione i nadal radziły sobie naprawdę dobrze” – wyjaśnił główny autor Joe Bonsor. „Gdyby uderzenie asteroidy nigdy nie miało miejsca, mogłyby one nie wyginąć i kontynuowałyby swoją egzystencje po epoce kredowym”.

Bonsor i jego koledzy uważają, że wcześniejsza teoria opiera się na lukach w zapisie kopalnym, a nie na twardych dowodach. Dinozaury były niezwykle zróżnicowaną grupą zwierząt, która żyła przez setki milionów lat. Chociaż wiele z nich zmarło w tym czasie, większość ich szczątków nie skamieniała. Bonsor uważa, że ​​teoria spadku różnorodności opiera się na braku skamieniałości, a nie na dowodach.

Klatka z filmu „Zaginiony świat: Jurassic Park” reż. Steven Spielberg (1997)

Głównym celem tego, o czym mówimy, jest to, że tak naprawdę nie mamy wystarczających danych, aby wiedzieć, co by się stało z dinozaurami” – wyjaśnił Bonsor. „Ogólnie w zapisie kopalnym istnieje tendencja do braku danych, a interpretowanie tych luk jako sztucznego spadku wskaźników dywersyfikacji nie jest tym, co powinniśmy robić. Zamiast tego wykazaliśmy, że nie ma mocnych dowodów na ich nieuniknione wymarcie„.

W badaniu wykorzystano ogromną ilość danych z różnych drzew genealogicznych dinozaurów i przeanalizowano je za pomocą modelowania statystycznego. Odkrycie, że ​​dinozaury dalej by istniały, zostało poparte przez innych paleontologów, którzy nie byli zaangażowani w badanie.

Alfio Alessandro Chiarenza, paleontolog z Imperial College w Londynie, podsumował swoje poparcie dla nowej teorii dość poetycko w rozmowie z CNN:

Parafrazując TS Eliota: Tak właśnie skończyłyby dinozaury, nie z jękiem, ale z hukiem”.

Źródło: hbath.ac.uk