Daria Nicolodi – kim była włoska “Królowa Krzyku”?

Daria Nicolodi urodziła się we Florencji 19 czerwca 1950 r. Jej ojciec był florenckim prawnikiem, a matka Fulvia była znawczynią języków starożytnych. Jej dziadkiem ze strony matki był kompozytor Alfredo Casella. Do Rzymu przeprowadziła się pod koniec lat 60. I choć jej dzieciństwo można uznać za szczęśliwe, zamiłowanie do okultyzmu zaszczepiła w niej babcia, która praktykowała białą magię.

W środowisku intelektualistów Daria mocno się wyróżniała swoją artystyczną duszą. Rodzice nie do końca popierali pomysł, aby ich córka została aktorką. Na pewno chcieli, żeby poprowadziła swoje życie w zupełnie inną stronę. Jednak Daria postawiła na swoim i opuściła dom, aby uczęszczać do National Academy of Dramatic Arts w Rzymie w 1967 roku, w wieku 17 lat. Jej szczupła sylwetka i niekonwencjonalna uroda szybko zapewniły jej pracę modelki.

Jednak prawdziwą sławę przyniosła jej współpraca z „włoskim Hitchcockiem”, reżyserem horrorów Dario Argento. Zanim między tą dwójką zrodziło się uczucie, którego owocem jest aktorka Asia Argento, Daria była związana z rzeźbiarzem Mario Ceroli. Niestety, córka z poprzedniego związku zginęła w wypadku na skuterze w 1994 r. Ponoć debiut Argento, Ptak o kryształowym upierzeniu (1970), tak bardzo spodobał się Nicolodi, że ta poprzysięgła sobie spotkanie z nim. Jak widać, udało się.

Daria Nicolodi i Dario Argento

Również w 1970 roku zadebiutowała jako drugoplanowa aktorka w filmie Uomini Contro Francesco Rosi. Później pojawiała się w mniejszych rolach w Salomè (1972) czy w serialu I Nicotera z 1973 roku. Ten drugi dał niemały rozgłos aktorce poprzez bardzo odważną rolę, w jaką się wcieliła. Jednak prawdziwe uznanie zyskała za rolę Anity w filmie La Proprieta Non E Piu Un Furto (1973). Obraz Elio Petriego był nominowany do Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie.

Niedługo potem Daria w końcu spotkała Dario Argento. Obaj szybko odkryli, że mają wiele wspólnych zainteresowań i rozpoczęli współpracę zarówno w życiu, miłości i pracy, która przetrwała ponad dziesięć lat. W 1975 roku Daria zagrała w pierwszym z wielu filmów wyreżyserowanych przez Argento, kultowej już Głębokiej czerwieni. Produkcja ta słusznie uważana jest za klasykę gatunku i być może za przełomową rolę Darii. Zagrała Giannę, reporterkę, która współpracuje z bohaterem Markiem (granym przez Davida Hemmingsa), aby rozwiązać zagadkę brutalnego morderstwa.

W 1975 roku urodziła się ich córka, Asia Argento. Dwa lata później, w 1977 roku, nakręcono Suspirię. Daria pracowała nad scenariuszem razem z Dario. Suspiria to opowieść o trójce złośliwych czarownic, znanych również jako Trzy Matki. Historia jest luźno oparta na okultystycznych przypowieściach, które babcia Darii opowiadała, gdy ta była młodą dziewczyną z Florencji.

Daria chciała zagrać w Suspirii główną rolę, Suzy Bannen. Jednak rola ta trafiła do amerykańskiej aktorki Jessicy Harper. Wiele źródeł podaje, że amerykański dystrybutor chciał obsadzić w tej roli amerykańską aktorkę.

Chociaż Daria dużo pracowała z Argento, załapała się również u legendarnego Mario Bavy. Dostała rolę w filmie Shock (1977), jednym z ostatnich filmów wielkiego mistrza. Zagrała w nim Dorę, młodą matkę, która przy wsparciu nawiedzonego domu nie mogła przeboleć utraty męża. W rzeczywistości jej syn okazał się opętany przez ducha zmarłego ojca i siał spustoszenie wokół siebie.

Daria Nicolodi w filmie “Shock”, reż. Mario Bava (1977)

Na planie Argento pojawiła się przy okazji pracy nad Ciemnościami (1982). Grała rolę asystentki autora, Anne. W tym filmie Paul Neal, najlepiej sprzedający się pisarz, wraz ze swoim asystentem odkrywa, że jego obłąkany fan zabija bliskie mu osoby. Krążą plotki, że Dario oparł ten film na własnych doświadczeniach.

W 1984 roku Daria po raz pierwszy pracowała ze swoją córką Asią we włoskim miniserialu Sogni e Bisogni. W 1985 roku Daria pracowała nad komedią Il Maccheroni z aktorskimi legendami Jackiem Lemmonem i Marcello Mastroiannim. Pojawiła się także w filmie Dario, Phenomena (1985), jako Frau Buckner. Fabuła obraca się wokół młodej dziewczyny granej przez Jennifer Connelly, która ma dziwną słabość do owadów.

W 1987 roku Daria Nicolodi i Dario Argento po raz ostatni podjęli współpracę filmową przy okazji filmu Opera. Film koncentruje się na operowej produkcji sztuki Szekspira Makbet. Performerzy są mordowani. W tym filmie umiera również sama Daria przez postrzał w oko. To nie pierwszy raz, kiedy została zabita w filmie Argento, ale jest to ostatni i ironiczny dowód na zanik wieloletnich relacji reżysera ze swoją muzą.

Daria i Dario, którzy mimo plotek, nigdy nie byli małżeństwem, rozstali się pod koniec lat 80. Asia wspomina, że ​​zamieszkała z matką, ale ze względu na zaangażowanie Darii w występowanie na scenie i na ekranie często pozostawała z niańkami.

Asia Argento wraz z mamą Nicolodi

W 1987 roku Daria zagrała także rolę Evelyn w Le Foto de Gioia Lamberto Bava, znanym również jako Delirium. Dwa lata później Daria użyczyła swoich umiejętności jako narratorka do legendarnej opowieści o Sinbadzie z Lou Ferrigno. W 1989 roku zagrała w dwóch filmach, Il Gioko Lamberto Bavy oraz Horror Paganiniego, gdzie była również współodpowiedzialna za scenariusz. 

Wydaje się, że mniej więcej w tym czasie Daria odbiła od kina grozy. Na przykład pojawiła się jako głos królowej Camilli w serialu animowanym Avventura di Marina (1990). Wystąpiła także w dramacie Cristiny Cremini La Fine e Nota (1993) i ponownie pracowała z córką Asią w komedii romantycznej Viola Baccia Tutti (1998). Matka i córka również pracowały razem w Scarlet Diva z 2000 roku, na wpół autobiograficznym filmie o życiu Asi Argento Daria została obsadzona jako jej matka.

Daria Nicolodi była inteligentną, kolorową i tajemniczą postacią. Często nazywana jest królową włoskiego horroru oraz muzą Dario Argento. Miała długą karierę w branży, w której kobieta nie jest doceniana tak bardzo, jak mężczyzna. Była matką, babcią, przyjaciółką, kochanką, córką i aktorką. Zmarła 26 listopada 2020 roku z nieznanych powodów.

Źródła: Deep Red Diva No. 1, Daria Nicolodi/wikipedia.org

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *