Naukowcy odkrywają skamieliny nowego gatunku czworonożnych wielorybów

Naukowcy ujawnili, że skamielina nowego, ziemnowodnego gatunku czworonożnego wieloryba, znanego jako Phiomicetus anubis, została odkryta w Depresji Fajum na Pustyni Zachodniej w Egipcie.

Pochodzący sprzed ponad 43 milionów lat gatunek ten został nazwany na cześć obszaru, w którym dokonano odkrycia oraz Anubisa, egipskiego boga zmarłych z głową szakala, ponieważ oba mają podobną budowę czaszki. Ważył około 600 kilogramów, miał 3 metrów długości i był zdolny do chodzenia po lądzie i pływania w wodzie.

Phiomicetus anubis jest kluczowym, nowym gatunkiem wieloryba i przełomowym odkryciem dla paleontologii egipskiej i afrykańskiej” – powiedział Reuterowi Abdullah Gohar, główny autor badania.

Szczegółowy opis znalezionych szczątków. Fot. scoopempire.com

Naukowcy przyznają, że wczesna ewolucja wielorybów w Afryce pozostaje tajemnicą i mają nadzieję, że dalsze prace w regionie doprowadzą do lepszego zrozumienia przejścia ewolucyjnego wielorybów od ziemnowodnego do w pełni wodnego.

Chociaż nie jest to pierwszy odkryty wieloryb z nogami, jest to najwcześniejszy typ wieloryba półwodnego znaleziony w Afryce. Dziesięć lat temu na peruwiańskim wybrzeżu Pacyfiku znaleziono skamieliny czworonożnego wieloryba półwodnego zwanego Peregocetus pacificus. Mierzący 4 metry gatunek ten był porównywany do wydry lub bobra ze względu na jego płetwiaste stopy i kopyta.

Źródło: bbc.co.uk