Odkryto nowy gatunek dinozaura sprzed 214 milionów lat

Dwie prawie kompletne czaszki dinozaurów sprzed 214 milionów z późnego triasu, które zostały odkryte na Ziemi Jamesona we wschodniej Grenlandii, zostały opisane jako należące do nowego gatunku.

Nazwany Issi saaneq, co tłumaczy się jako „zimna kość”, dinozaur należał do grupy długoszyich zwierząt zwanych zauropodomorfami (lub zauropodami), a także był przodkiem diplodoka.

Zauropody zamieszkiwały Ziemię przez ponad 140 milionów lat, począwszy od późnego triasu, a skończywszy na późnej części okresu kredowego. Te roślinożerne dinozaury miały długie szyje i ogony, ale mniejsze czaszki i mózgi z nozdrzami umieszczonymi bardzo wysoko na czaszkach. Zauropody mogły rosnąć do 40 metrów i ważyć nawet 80 ton. Ich kości odkryto na każdym kontynencie z wyjątkiem Antarktydy.

Zdjęcia czaszki i wizualizacja dinozaura. Fot. dailymail.co.uk

Issi saaneq mierzył 4 metry długości, 1,5 metra wysokości i ważył aż jedną tonę. „W porównaniu z dinozaurami o długich szyjach, które pojawiły się później, Issi byłby bardzo małym zwierzęciem” – zauważył Victor Bennari z Universidade Nova de Lisboa w Portugalii, dodając: „Niektóre zauropody mogą osiągnąć ponad 80 stóp długości i ważyć ponad 65 ton”. Choć uważano go za małego, był jednym z pierwszych zauropodomorfów, które zamieszkiwały półkulę północną.

Co ciekawe, czaszki zostały wykopane na początku lat 90. przez paleontologów z Uniwersytetu Harvarda i początkowo zostały sklasyfikowane jako należące do innego gatunku, ale ostatnio zostały szczegółowo przeanalizowane i ponownie skategoryzowane jako zupełnie nowy gatunek dinozaurów. Jedna z czaszek należała do młodego, a druga mogła pochodzić od osobinka „niepełnoletniego” (po przejściu etapu młodocianego, ale jeszcze nie pełnej dorosłości).

Innym godnym uwagi faktem, który naukowcy zauważyli, było to, że chociaż Issi saaneq był wyjątkowy na swój sposób, miał również pewne podobieństwa do niektórych brazylijskich dinozaurów, takich jak Macrocollum i Unaysaurus. Jednak te dwa gatunki są około 15 milionów lat starsze niż Issi saaneq.

Źródło: mdpi.com