Francuska jaskinia ujawnia dowody na mieszanie się krwi neandertalczyków i współczesnych ludzi

Nie tak dawno jeszcze archeolodzy wierzyli, że neandertalczycy (Homo neanderthalensis) i współcześni ludzie (Homo sapiens) nigdy się nie skrzyżowali.

Te przekonania zostały niedawno zburzone, gdy genetycy odkryli, że wielu współczesnych ludzi ma niewielką ilość DNA neandertalczyka, co oznacza, że ​​okresy istnienia obu gatunków nakładały się na siebie i jest oczywistym, że dochodziło do bardziej intymnych spotkań. Teraz w jaskini we Francji następuje odkrycie — ząb dziecka i kamienne narzędzia — które udowadnia, że ​​ludzie i neandertalczycy żyli razem na „przyjaznych” warunkach dłużej niż kiedyś sądzono. Co więcej, ludzie współcześni przybyli do Europy 12 000 lat wcześniej niż początkowo sądzono.

„Pierwszym ciekawym odkryciem, jakie pojawiło się w początkowej dekadzie wykopalisk Grotte Mandrin, było 1500 małych trójkątnych punktów kamiennych zidentyfikowanych w tym, co nazwaliśmy Warstwą E”.

Elementy znalezione na stanowisku Grotte Mandrin. Fot. science.org

Ludovic Slimak, antropolog kultury z francuskiego Narodowego Centrum Badań Naukowych i Jean Jaurès z Uniwersytetu w Tuluzie, opisuje, co on i jego zespół odkryli podczas dziesięcioleci kopania w Grotte Mandrin, stanowisku archeologicznym w południowej Francji z widokiem na dolinę rzeki Rodan. W jaskini odkryli kamienne elementy, które w niczym nie przypominały tych wykonanych przez neandertalczyków. Mimo, że ta jaskinia była zamieszkana przez neandertalczyków 54 000 lat temu. W swoich badaniach Slimak wyjaśnia, że ​​zabrał kamienne czubki do stanowiska archeologicznego Ksar Akil w pobliżu Bejrutu w Libanie, gdzie 54 000 lat temu żyli współcześni ludzie i odkrył silnie podobieństwo z tamtymi znaleziskami.

„Ostatni element układanki pojawił się w 2018 roku, kiedy jeden z nas, Clément Zanolli, przeanalizował dziewięć zębów hominina, które znaleźliśmy w różnych warstwach podczas wykopalisk. Poprzez żmudne analizy z wykorzystaniem skanów CT i porównania z setkami innych skamieniałości, byliśmy w stanie ustalić, że ząb Mandrin E, pojedynczy ząb dziecka w wieku od 2 do 6 lat, pochodził od wczesnego współczesnego człowieka i nie może pochodzić od Neandertalczyka”.

Źródło: science.org