Ten jeden horror, w którym zagrał John Wayne

John Wayne nakręcił w swojej karierze dziesiątki westernów, ale Tajemnica kopalni złota (1932) to jego jedyny horror.

Wayne rozpoczął swoją karierę filmową od występu w filmie Brown Of Harvard z 1926 roku , ale dopiero Dyliżans (1939) uczynił go gwiazdą. Wayne nakręcił ponad 160 filmów w ciągu 50 lat, ale chociaż ma na swoim koncie kilka uznanych dramatów, filmów wojennych, a nawet komedii romantycznych, jego najtrwalszym wizerunkiem jest bycie kowbojem.

Westerny były niegdyś najbardziej dominującym gatunkiem kina, a Wayne nakręcił ich 80 w swoim życiu. Rio Bravo (1959), Poszukiwacze (1956) i Człowiek, który zabił Liberty Valance’a (1962) są uważane za jednych z najlepszych w tym gatunku, a nawet ostatni film Wayne’a, Rewolwerowiec (1976), był westernem. Jednym z gatunków filmowych, któreWayne całkowicie unikał, jest horror, być może z powodu niechęci do samego gatunku lub był on uważany za coś z niegodziwego w okresie świetności aktora.

Zobacz zwiastun filmu tutaj:

Najbliżej było Tajemnica kopalni złota (z ang. Haunted Gold) z 1932 roku , hybryda westernu i horroru. Film obsadza młodego Wayne’a w roli Johna Masona, który przybywa do miasta duchów w poszukiwaniu opuszczonej kopalni, w której podobno znajduje się ukryte złoto. Łączy siły z Janet Sheili Terry, aby znaleźć skarb, ścigają ich banici na tropie oraz  Upiór nawiedzający miasto. Chociaż nie jest to horror, dziwnie jest widzieć Wayne’a – który nakręcił tylko jedną kontynuację – w miejscach takich jak nawiedzony dom lub upiorne cmentarze.

Haunted Gold ma więcej wspólnego z odcinkiem Scooby-Doo niż z gotyckimi horrorami, które Universal produkował w tej epoce. Film – który trwa tylko godzinę – raczej nie wywoła dreszczy współczesnej publiczności, ale pokazuje kilka skutecznych scen trzymających w napięciu. Jednym z elementów Haunted Gold, który dość mocno się zestarzał, jest postać Clarence’a (Blue Washington), czarnego pomocnika Masona Wayne’a. Clarence jest przykładem rasistowskich stereotypów, które w tamtym okresie kwitły w kinie, a postać zachowywała się jak bufon o owadzich oczach, który jest również odbiorcą niektórych rasistowskich oszczerstw.

Źródło: screenrant.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *