Zmęczony kinem grozy i gniotami klasy B, postanowiłem sięgnąć po klasykę Hollywood. Beyond Mombasa to film przygodowy z 1956 roku, który przenosi widzów w głąb dzikich krajobrazów Afryki. Główny bohater, Matt Campbell (grany przez Cornela Wilde), przybywa do Kenii, aby odkryć prawdę o zagadkowej śmierci swojego brata. Jego brat miał na celu odnalezienie zaginionej kopalni uranu, ale zginął w tajemniczych okolicznościach, co wywołuje podejrzenia o morderstwo. W miarę jak Matt zaczyna swoje dochodzenie, odkrywa, że sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana, niż początkowo sądził. Na drodze do prawdy staje przed nim nie tylko dzika afrykańska przyroda, ale także tajemnicza grupa członków sekty Mau Mau, którzy wydają się związani ze śmiercią jego brata.
Cornel Wilde w roli Matta Campbella to centralna postać filmu. Wilde, znany z wcześniejszych ról w filmach takich jak Najdłuższy dzień (1962) i The Big Combo (1955), pokazuje swoje umiejętności aktorskie, ale brak mu szczególnej charyzmy, która mogłaby uczynić jego postać bardziej zapadającą w pamięć. Aktor urodził się jako Kornél Lajos Weisz w Pradze, w 1912 roku, w rodzinie węgiersko-żydowskiej. W dzieciństwie wyemigrował z rodziną do Stanów Zjednoczonych. Aby lepiej pasować do hollywoodzkich standardów, zmienił swoje imię na bardziej angielskobrzmiące Cornel Wilde.
Donna Reed wciela się w Annę O’Neil, kobietę o tajemniczej przeszłości, która towarzyszy Mattowi w jego podróży. Reed, zdobywczyni Oscara za rolę drugoplanową w filmie Stąd do wieczności (1953), wciela się w postać, która jest zarówno niezależna, jak i wspierająca, dodając filmowi nieco romantyzmu. Donna Reed została „odkryta” przez MGM, gdy była jeszcze studentką. Studiowała na Los Angeles City College i planowała karierę jako nauczycielka, ale przypadkowo wzięła udział w konkursie piękności, co zwróciło na nią uwagę hollywoodzkich łowców talentów. Podpisała kontrakt z MGM i wkrótce rozpoczęła swoją karierę filmową.
Na ekranie możemy również zobaczyć legendarnego Christophera Lee. Jak zwykle aktor prezentuje swój kunszt i nie można mu niczego zarzucić. Obsadzony w nietypowej dla siebie roli Maurice’a Mungumby, przewodnika ekspedycji, zaskakuje widza. Wcześniej znany głównie z ról w horrorach Hammer Films, Lee pokazuje tu swoją wszechstronność, jednak jego postać również cierpi z powodu ograniczeń scenariuszowych. Lee dodaje postaci głębi i tajemniczości, choć jego rola mogłaby być bardziej rozbudowana. Aktor pojawił się w ponad 280 filmach, co czyni go jednym z najbardziej płodnych aktorów w historii kina. W 2007 roku wpisano go do Księgi Rekordów Guinnessa za największą liczbę zagranych ról przez aktora w filmach fabularnych.
Zobacz cały film poniżej:
Film wyreżyserował George Marshall, amerykański reżyser znany z wszechstronności, pracujący zarówno nad komediami, westernami, jak i dramatami. Jego najbardziej znane filmy to Destry Rides Again (1939) oraz The Blue Dahlia (1946). Marshall był reżyserem, który potrafił sprawnie poruszać się między różnymi gatunkami. Niestety nie do końca radzi sobie z przejściem do konwencji thrillera przygodowego. Choć wykorzystuje afrykańskie lokalizacje (w rzeczywistości film kręcono w Kenii i na Wybrzeżu Kości Słoniowej), aby dodać filmowi autentyczności i atmosfery, narracja momentami jest chaotyczna, film traci impet, a tempo nie zawsze jest odpowiednie.
Za zdjęcia odpowiadał Freddie Young, znakomity brytyjski operator, który później zdobył sławę dzięki swojej pracy przy takich filmach jak Lawrence z Arabii (1962). Jego umiejętność oddania majestatycznych krajobrazów Afryki jest jednym z najmocniejszych punktów filmu. Scenariusz został napisany przez Liona Feuchtwangera, który adaptował książkę Roberta C. Ruarka Something of Value.
Lata 50. były okresem wielkich zmian i innowacji w Hollywood. Była to dekada, w której kino zaczęło eksplorować nowe techniki filmowe, takie jak Cinemascope, oraz nowe lokacje, odchodząc od tradycyjnych planów filmowych w stronę rzeczywistych miejsc na całym świecie. To właśnie w latach 50. powstało wiele filmów przygodowych, które wykorzystywały egzotyczne lokacje, jak Afryka, Azja czy Ameryka Południowa, aby przyciągnąć widzów do kin, oferując im coś innego niż znane i opatrzone już sceny amerykańskiego krajobrazu. Beyond Mombasa wpisuje się w ten nurt, starając się przyciągnąć widzów atrakcyjną, egzotyczną scenerią Kenii. Film próbuje konkurować z innymi popularnymi produkcjami tamtego czasu, takimi jak King Solomon’s Mines (1950) czy Mogambo (1953), które również eksploatowały tematykę przygodową na tle afrykańskiego krajobrazu.
Ku swojemu zaskoczeniu, gdyż nigdy nie byłem wielkim fanem produkcji dawnego Hollywood, spędziłem miło czas przy ekranie. Beyond Mombasa to solidny film przygodowy, który mimo braku spektakularnego sukcesu komercyjnego, oferuje widzom interesującą fabułę, mocne kreacje aktorskie i autentyczne afrykańskie krajobrazy. Choć nie dorównuje największym przebojom tamtych lat, pozostaje ciekawym przykładem kina przygodowego lat 50., które wciąż ma swój niepowtarzalny urok, efektem czego sięgnę głębiej do worka z napisem „Hollywood lat 50.”, by uraczyć czytelnika kolejną recenzją.
Oryginalny tytuł: Beyond Mombasa
Produkcja: Wielka Brytania/USA, 1956
Dystrybucja w Polsce: BRAK
Fanatyk starych kadrów, obskurnej pulpy i zapomnianych horrorów, na co dzień kochający tata.